Cele Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia i działania w ramach WSZJK na Wydziale BiA

Celem systemu zapewniania jakości kształcenia na poziomie Wydziału jest stałe monitorowanie i podnoszenie jakości kształcenia oraz dostosowywania programu kształcenia do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy i potrzeb zewnętrznych interesariuszy, tak w zakresie oferowanej wiedzy, jak i umiejętności i postaw społecznych, a szczególnie:

  • zapewnienie zgodności programu kształcenia z wymaganiami prawnymi,
  • zapewnienie zgodności zakładanych efektów z potrzebami rynku pracy i pracodawców,
  • doskonalenie programu kształcenia w zakresie zakładanych efektów kształcenia pod kątem metod weryfikacji ich osiągnięcia, adekwatności treści kształcenia, stosowanych metod kształcenia oraz metod, kryteriów i procedur oceny,
  • doskonalenie jakości procesu dyplomowania w kontekście zakładanych efektów kształcenia dla programu studiów,
  • doskonalenie kompetencji wykładowców,
  • stała poprawa warunków prowadzenia zajęć
  • doskonalenie obiektywnego i wiarygodnego systemu informacji na temat realizowanego programu kształcenia.

Główne działania umożliwiające zapewnienie jakość kształcenia to:

  • systematycznie dokonywana ocena programów studiów i metod kształcenia,
  • monitorowanie stosowanych kryteriów, przepisów i procedur, w tym sposobów oceniania postępów studentów,
  • stałe doskonalenie procesu dydaktycznego, w zakresie merytorycznym i organizacyjnym,
  • prowadzenie właściwej polityki kadrowej,
  • przyjęcie i stosowanie zasad i warunków przyjęć na studia oraz liczby studentów, najbardziej optymalnych z punktu widzenia funkcjonowania programu kształcenia,
  • identyfikacja obszarów działalności Wydziału, w których niezbędne jest wprowadzenie zmian i wyznaczanie ich kierunku.

Na Wydziale podejmowane są następujące działania zapewniające realizacje założonych celów:

  • ocena stopnia realizacji celów kształcenia założonych w programie efektów kształcenia.
  • ocena przydatności  zakładanych w programie kształcenia  i uzyskanych przez studentów efektów kształcenia w pracy zawodowej
  • ocena poziomu merytorycznego oraz sposobu prowadzenia wszystkich form zajęć dydaktycznych.
  • ocena kadry dydaktycznej, pod względem prowadzonej działalności naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej.
  • ocena zasad i wyników rekrutacji.
  • ocena organizacji procesu dydaktycznego.
  • ocena infrastruktury dydaktycznej, wyposażenia laboratoriów, bazy informatycznej
  • ocena wielkości i przydatności zasobów bibliotecznych oraz ich dostępności (szczególnie pozycji zalecanych w programie kształcenia) dla nauczycieli akademickich i studentów
  • ocena dostępności do informacji związanych z programami kształcenia oraz procesem dydaktycznym dla studentów i kandydatów.

Podstawowym narzędziem, stosowanym do analizowania jakości procesu kształcenia jest system ocen pracowników i zajęć. Realizowane jest to poprzez:

  • ocenę zajęć przez studentów,
  • ocenę prac dyplomowych,
  • ocenę procesu kształcenia przez absolwentów,
  • hospitowanie zajęć,
  • kontrolę zewnętrzną zajęć.

Celem wszystkich podejmowanych działań jest określenie tych obszarów działalności dydaktycznej Wydziału, w których niezbędne są zmiany.