Nowe rozwiązanie podkładki podpodkładowej i tłumika szynowego do ochrony otoczenia drogi szynowej przed drganiami i hałasem

3407_Naglowek_podklady.jpg

OGÓLNE INFORMACJE O PROJEKCIE

Tytuł Projektu: Nowe rozwiązanie podkładki podpodkładowej i tłumika szynowego do ochrony otoczenia drogi szynowej przed drganiami i hałasem” (VIBRONOI) w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020

Działanie: 4.1, Poddziałanie: 4.1.4 „Projekty aplikacyjne”.

Okres realizacji projektu:  01.12.2018 r. do 30.11.2021 r.

Umowa nr:  POIR.04.01.04-00-0078/18

Projektodawca / Konsorcjum:

-Politechnika Krakowska (lider projektu),

-Politechnika Lubelska,

-Przedsiębiorstwo INNOECO Sp. z o.o. z Poniatowej.

W ramach Politechniki Lubelskiej projekt realizowany pod kierunkiem dr. hab. inż. Janusza Bohatkiewicza, prof. PL przez Katedrę Dróg i Mostów WBiA Politechniki Lubelskiej

Wartość projektu  Koszty kwalifikowane projektu wynoszą  4 385 350,00 PLN, w tym dofinansowanie dla Politechniki Lubelskiej na prace rozwojowe  511 113,75 PLN

Finansowanie: Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego -Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

CEL GŁÓWNY PROJEKTU:

Projekt ma na celu stworzenie i przebadanie innowacyjnych rozwiązań stosowanych w konstrukcji nawierzchni dróg szynowych, które będą służyły ochronie otoczenia tych dróg (budynków i ludzi) przed drganiami i hałasem. W ramach projektu zaproponowano zastosowanie innowacyjnej podkładki pod podkładami szyn z betonu sprężonego (podkładka podpodkładowa) oraz tłumika szynowego z wykorzystaniem materiałów odpadowych. Do wykonania podkładek i tłumików zostanie użyty granulat gumowy pozyskany ze zużytych opon samochodowych. Granulaty te będą zastosowane do budowy zarówno podkładek, jak i tłumików. Opierając się na dotychczasowych doświadczeniach wykonawców projektu w dziedzinie redukcji drgań oraz hałasu generowanych przez poruszające się pociągi, należy oczekiwać, że zarówno prototyp innowacyjnej podkładki podpodkładowej, jak i tłumik szynowy, będą znacząco ograniczały negatywne oddziaływania w otoczeniu drogi szynowej.

W ramach projektu zostaną wykonane zarówno analizy modeli teoretycznych, dotyczących dynamiki drogi szynowej, propagacji drgań i hałasu oraz badania eksperymentalne, dotyczące zastosowania proponowanych rozwiązań innowacyjnych w nawierzchni szynowej. W ramach projektu będzie analizowany hałas pochodzący z elementów nawierzchni szynowej, głównie szyny. Zadania w tym zakresie w całości będzie wykonywała Katedra Dróg i Mostów WBiA Politechniki Lubelskiej.

Projekt ma charakter aplikacyjny i związany jest ze współpracą jednostek badawczych oraz przedsiębiorstw. Projekty tego rodzaju wzmacniają zarówno potencjał jednostek naukowo-badawczych jak i możliwości rozwojowe krajowych firm w zakresie innowacyjnych rozwiązań.

DZIAŁANIA REALIZOWANE W RAMACH PROJEKTU

Do głównych zadań w projekcie VIBRONOI należą:

•          przygotowanie koncepcji innowacyjnej podkładki podpodkładem oraz innowacyjnego tłumika szynowego z uwzględnieniem istniejących rozwiązań w zakresie ochrony drogi szynowej przed drganiami i hałasem,

•          analizę modeli dynamicznych drogi szynowej jako układów wielowarstwowych z uwzględnieniem tłumika szynowego i podkładki podpodkładowej,

•          analizę modeli propagacji drgań i hałasu w otoczeniu drogi szynowej z uwzględnieniem warunków eksploatacyjnych oraz charakterystyki otoczenia (roślinność, ukształtowanie terenu, rodzaj gruntu, typy chronionych obiektów itp.),

•          badania laboratoryjne próbek materiałów oraz panelu torowego z użyciem proponowanych rozwiązań,

•          ocenę efektywności zastosowania innowacyjnych rozwiązań, określoną na podstawie wyników badań laboratoryjnych, analiz modelowych oraz dodatkowych prac studialnych,

•          badania eksploatacyjne na odcinku testowym w warunkach rzeczywistych z zastosowaniem nowych elementów podkładki podpodkładowej i tłumika szynowego oraz porównanie wyników z uzyskanymi bez tych elementów,

•          opracowanie rekomendacji stosowania proponowanych rozwiązań wytłumienia i wyciszenia drogi szynowej.

Do efektów podstawowych projektu będą należały m.in.:

•          prototypy tłumika szynowego i podkładki pod podkładem z betonu sprężonego, wraz ze wskazaniami dotyczącymi technologii wykonania i montażu,

•          wytyczne dotyczące stosowania nowych rozwiązań w zależności od parametrów eksploatacyjnych, położenia obiektów od źródła drgań i hałasu.

3408_Stopka_podklady.jpg

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17