OGÓLNE INFORMACJE O PROJEKCIE
Tytuł Projektu: Nowe rozwiązanie podkładki podpodkładowej i tłumika szynowego do ochrony otoczenia drogi szynowej przed drganiami i hałasem” (VIBRONOI) w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020
Działanie: 4.1, Poddziałanie: 4.1.4 „Projekty aplikacyjne”.
Okres realizacji projektu: 01.12.2018 r. do 30.11.2021 r.
Umowa nr: POIR.04.01.04-00-0078/18
Projektodawca / Konsorcjum:
-Politechnika Krakowska (lider projektu),
-Politechnika Lubelska,
-Przedsiębiorstwo INNOECO Sp. z o.o. z Poniatowej.
W ramach Politechniki Lubelskiej projekt realizowany pod kierunkiem dr. hab. inż. Janusza Bohatkiewicza, prof. PL przez Katedrę Dróg i Mostów WBiA Politechniki Lubelskiej
Wartość projektu Koszty kwalifikowane projektu wynoszą 4 385 350,00 PLN, w tym dofinansowanie dla Politechniki Lubelskiej na prace rozwojowe 511 113,75 PLN
Finansowanie: Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego -Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
CEL GŁÓWNY PROJEKTU:
Projekt ma na celu stworzenie i przebadanie innowacyjnych rozwiązań stosowanych w konstrukcji nawierzchni dróg szynowych, które będą służyły ochronie otoczenia tych dróg (budynków i ludzi) przed drganiami i hałasem. W ramach projektu zaproponowano zastosowanie innowacyjnej podkładki pod podkładami szyn z betonu sprężonego (podkładka podpodkładowa) oraz tłumika szynowego z wykorzystaniem materiałów odpadowych. Do wykonania podkładek i tłumików zostanie użyty granulat gumowy pozyskany ze zużytych opon samochodowych. Granulaty te będą zastosowane do budowy zarówno podkładek, jak i tłumików. Opierając się na dotychczasowych doświadczeniach wykonawców projektu w dziedzinie redukcji drgań oraz hałasu generowanych przez poruszające się pociągi, należy oczekiwać, że zarówno prototyp innowacyjnej podkładki podpodkładowej, jak i tłumik szynowy, będą znacząco ograniczały negatywne oddziaływania w otoczeniu drogi szynowej.
W ramach projektu zostaną wykonane zarówno analizy modeli teoretycznych, dotyczących dynamiki drogi szynowej, propagacji drgań i hałasu oraz badania eksperymentalne, dotyczące zastosowania proponowanych rozwiązań innowacyjnych w nawierzchni szynowej. W ramach projektu będzie analizowany hałas pochodzący z elementów nawierzchni szynowej, głównie szyny. Zadania w tym zakresie w całości będzie wykonywała Katedra Dróg i Mostów WBiA Politechniki Lubelskiej.
Projekt ma charakter aplikacyjny i związany jest ze współpracą jednostek badawczych oraz przedsiębiorstw. Projekty tego rodzaju wzmacniają zarówno potencjał jednostek naukowo-badawczych jak i możliwości rozwojowe krajowych firm w zakresie innowacyjnych rozwiązań.
DZIAŁANIA REALIZOWANE W RAMACH PROJEKTU
Do głównych zadań w projekcie VIBRONOI należą:
• przygotowanie koncepcji innowacyjnej podkładki podpodkładem oraz innowacyjnego tłumika szynowego z uwzględnieniem istniejących rozwiązań w zakresie ochrony drogi szynowej przed drganiami i hałasem,
• analizę modeli dynamicznych drogi szynowej jako układów wielowarstwowych z uwzględnieniem tłumika szynowego i podkładki podpodkładowej,
• analizę modeli propagacji drgań i hałasu w otoczeniu drogi szynowej z uwzględnieniem warunków eksploatacyjnych oraz charakterystyki otoczenia (roślinność, ukształtowanie terenu, rodzaj gruntu, typy chronionych obiektów itp.),
• badania laboratoryjne próbek materiałów oraz panelu torowego z użyciem proponowanych rozwiązań,
• ocenę efektywności zastosowania innowacyjnych rozwiązań, określoną na podstawie wyników badań laboratoryjnych, analiz modelowych oraz dodatkowych prac studialnych,
• badania eksploatacyjne na odcinku testowym w warunkach rzeczywistych z zastosowaniem nowych elementów podkładki podpodkładowej i tłumika szynowego oraz porównanie wyników z uzyskanymi bez tych elementów,
• opracowanie rekomendacji stosowania proponowanych rozwiązań wytłumienia i wyciszenia drogi szynowej.
Do efektów podstawowych projektu będą należały m.in.:
• prototypy tłumika szynowego i podkładki pod podkładem z betonu sprężonego, wraz ze wskazaniami dotyczącymi technologii wykonania i montażu,
• wytyczne dotyczące stosowania nowych rozwiązań w zależności od parametrów eksploatacyjnych, położenia obiektów od źródła drgań i hałasu.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17